نوشته شده توسط : موضوعات برتر


کلمه فشنگ (/ˈkɑr·trɪdʒ/: گلوله) ریشه در زبان انگلیسی دارد که در لغت به معنای گلوله یا شلیک است. و به طور کلی ظرف یا مخزنی است که حاوی مواد مصرفی یک سیستم یا مکانیزم باشد; و به راحتی قابل تعویض است.

همین امر در مورد تجهیزات اداری (مخصوصاً چاپگرها) صادق است. اساساً کارتریج چاپگر مخزنی است که جوهر یا پودر تونر را برای ایجاد اثر روی کاغذ نگه می دارد. و بر اساس نوع تکنولوژی چاپگرها به دو گروه تقسیم می شوند:

گوهر افشان (کارتریج)

تونر لیزری (تونر کارتوچیا)

سپرده اولیه چقدر است؟

پس از خرید یک چاپگر جدید، متوجه خواهید شد که چاپگر دارای یک کارتریج جدید و اصلی به نام استارتر است. این محصولی است که شرکت چاپگر برای پیکربندی اولیه دستگاه به چاپگر اضافه می کند و چیزی که این کارتریج را از سایر کارتریج ها متمایز می کند، میزان جوهر یا پودر موجود در آن است، بنابراین حدود 40 درصد مخزن آن پودر یا جوهر است. . . مطمئنا، استارت قدرت بیشتری دارد، اما به دلیل اینکه در همان واحد با مدل پایه قرار دارد، مخزن پر ندارد. پس از اتمام کار، اگر یک محصول جدید بخرید یا همان استارتر را شارژ کنید، مخزن شما 100% پر خواهد شد.

انواع کاست:

کارتریج جوهر:

مخزن جوهر را در چاپگرهای جوهر افشان (جدا از مخزن) نگه می دارد.

این نوع چاپگرها با پاشیدن قطرات بسیار کوچک جوهر روی کاغذ (با نازل های بسیار کوچک در سر) چاپ می کنند. در نتیجه چاپ تصاویر سیاه و سفید یا رنگی به دست می آید. و لازم به ذکر است که یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ تصاویر با کیفیت می باشد.

قطعات کارتریج جوهر افشان:

به طور استاندارد، هر کارتریج از 2 جزء تشکیل شده است که به شرح زیر است:

نوار کاست (بدنه اصلی)

سر چاپ

برخی از کارتریج های جوهر دارای اثری هستند. یک هد چاپ جوهر افشان از چهار قسمت تشکیل شده است.

صفحه نازل: قسمتی که جوهر کارتریج جوهر به کاغذ می چسبد.

پوشش: در صورت عدم استفاده، نازل ها را بپوشانید.

محفظه مرکب معمولی: جایی که جوهر از بدنه به چاپ منتقل می شود.

بستر پیزوالکتریک: در چاپگرهای پیزوالکتریک) کریستال های پیزوالکتریک را تشکیل می دهند.

صفحه/مقاومت فلزی: (در چاپگرهای حرارتی) که توسط جریان الکتریکی ضعیفی که جوهر را گرم می کند گرم می شود.

چیپست: (در مدل های قدیمی برند اپسون، در تولیدات جدیدتر این مورد حذف شده است) چیپ ست یک تراشه شمارنده است که تعداد برگه های چاپ شده از کارتریج را نمایش می دهد. و تخمین تقریبی تونر باقی مانده در آن را اعلام می کند. پس از رسیدن به حد نهایی خود پیغام خطایی مانند (خطای حافظه تامین) می دهد.

کارتریج لیزری (کارتریج تونر):

قیمت کارتریج لیزری در واقع بستگیب ه تونر در پرینترهای لیزری دارد. این نوع چاپگرها با استفاده از پودر تونر روی کاغذ چاپ می کنند.

به این ترتیب، پودر تونر داخل مخزن، به لطف درام (شارژ شده با فوتون های لیزری)، روی یک ورق کاغذ می نشیند. و چاپ انجام شده است.

کارتریج های لیزری و جوهرافشان از نظر کیفیت چاپ متفاوت هستند که در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته ایم.

به طور کلی، هنگام خرید، شما دو گزینه دارید، یکی OEM و دیگری سازگار است.

کارتریج OEM

کلمه OEM مخفف Original Equipment Manufacturer است، به این معنی که توسط سازنده اصلی تولید شده است. کارتریج های OEM توسط خود شرکت سازنده چاپگر تولید می شوند و بالاترین قیمت و کیفیت را دارند. به عنوان مثال کارتریج چاپگر HP OEM توسط همین برند تولید و عرضه می شود.

کارتریج های سازگار

کارتریج های سازگار ساخته شده توسط شرکت های شخص ثالث این محصول گزینه خوبی برای OEM است و قیمت مناسب تری دارد و در عین حال کیفیت رضایت بخشی را ارائه می دهد.

اجزای یک کارتریج لیزری:

به طور معمول، هر درج شامل 8 عنصر است، یعنی:

نوار کاست (برخی بدنه ها دو قسمت دارند)

تونر

دکتر بلید

زبان

فوم غلتک

نمایش

شما این کار را نمی کنید

چیپست (یا فیوز)

نوار کاست:

به طور کلی کارتریج ها به دو صورت یکپارچه (یک تکه) و دو تکه در بازار موجود هستند. یعنی در کارتریج های یک تکه تمامی قطعات روی یک کارتریج سوار می شوند و کار می کنند. اما در کارتریج های دو قسمتی; مخزن تونر و مخزن زباله جدا هستند و به آنها واحد کارتریج و درام می گویند.

تونر:

تونر نوعی پودر است که در 4 رنگ مشکی (K)، زرد (Y)، قرمز (M) و آبی (C) تولید می شود. این ماده ویژه با کامپوزیت های پیشرفته مانند پلی استر، رزین، پودر کربن، اکسید آهن و سایر پلیمرها ساخته شده است. لازم به ذکر است که درصد زیادی از پودر را کربن تشکیل می دهد و در بسیاری از گونه ها پس از کربن، اکسید آهن بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.

مهم است که به یاد داشته باشید که کیفیت تونر بر اندازه و کیفیت چاپ تأثیر می گذارد. اگر از تونر با کیفیت پایین استفاده می شود. ترکیب رنگ دقیقی را در اختیار کاربر قرار نمی دهد و تعداد صفحات پرینت شما را با ضایعات زیاد تونر کاهش می دهد.

دکتر بلید:

دکتر بلید تیغه ای که بین مخزن تونر و آهنربا قرار دارد در برخی مدل ها مانند تیغه از فلز و نوعی پلاستیک ساخته می شود. این عنصر خنثی است و بار الکتریکی ندارد. این قطعه برای نصب با یک دست و انتقال همان تونر از تونر به آهنربا مورد نیاز است. در طول حرکت تیغه مغناطیسی، تیغه دکتر هر دو را بر روی سطح آهنربای تونر جدا می کند.

اب:

قسمت بعدی تیغه نام دارد که در برخی مدل ها تماما از فلز و در برخی دیگر از نوعی پلاستیک ساخته شده است این قطعه خنثی است و بار الکتریکی ندارد و در مرحله نهایی عمل کارتریج شروع به کار می کند و وظیفه آن تمیز کردن تونر اضافی از سطح درام و رسوب آن در مخزن زباله است. به این ترتیب تونر اضافی باقی مانده روی کل درام حذف می شود تا تونر اضافی به سطح کاغذ نرسد و چاپ سالمی برای کاربر ایجاد کند.

رول فوم:

فوم غلتک یکی از قسمت های حساس است، چوب نزدیک به درام و به آن متصل است. جنس این قطعه از نمد و پلاستیک است و تونر زائد باقی مانده روی درام را پس از چاپ تمیز می کند.

نمایش

رقص یکی از مهم ترین بخش هاست. این قسمت یک استوانه فلزی است که با سلنیوم یا مواد عکاسی دیگر پوشیده شده است. الکتریسیته ساکن از مکانیزم از طریق پین یک درام فلزی مخصوص شارژ می شود و سپس سطح این قسمت توسط تابش روشن می شود که قسمت های ساکن غیر از قطعات دارای متن یا تصویر را جدا می کند. الگوهای ایجاد شده توسط الکتریسیته ساکن و پرتوهای لیزر تونر را از طریق یک لایه رسانا در داخل چاپگر از آهنربا به درام و روی کاغذ منتقل می کند.

آهن ربا

آهنربا سیلندر ساخته شده از آهنربا با خاصیت مغناطیسی داخلی است که وظیفه شارژ پودر تونر و انتقال آن به درام را بر عهده دارد. بسته به نوع تکنولوژی به کار رفته در کارت لیزر، نوع و جنس این قطعه متفاوت است.

چیپست (یا امنیت):

چیپست یک تراشه شمارنده است که تعداد برگه های چاپ شده در کارتریج را نشان می دهد. و تخمینی از تونر باقی مانده در کارتریج ارائه می دهد. پس از رسیدن به حد نهایی، پیغام خطایی مانند (خطای تامین حافظه) می دهد و بنابراین در هر بار شارژ مجدد کارتریج باید تعویض شود. اگر در برخی از برندهای چاپگر تعویض نشوند، روند کار چاپگر مختل می شود. لازم به ذکر است که برخی از برندهای خاص مدل های قدیمی به جای این نوع تراشه از فیوز استفاده می کردند.

کارتریج ها و زمان تعویض آنها

بیشتر مشکلاتی که در فرآیند چاپ پرینتر رخ می دهد مربوط به کارتریج ها است. بنابراین، اگر نتایج چاپ تار، نقاط، نقاط، خطوط عمودی یا افقی، سند چاپ شده کثیف یا آسیب دیده است و چاپگر نمی تواند چاپ کند، باید فوراً سند چاپ شده را تعویض و دوباره پر کنید.

بارگیری کارتریج چیست؟

کارتریج یکی از قطعات اصلی و مصرفی چاپگر است، بنابراین در مدت زمان مشخصی به آن نیاز است. این قطعه نیاز به شارژ مجدد یا تعویض دارد. دو راه برای حل این مشکل وجود دارد:

خرید محصول یا طرح اصلی و تعویض آن با کارتریج کامل شده است کارتریج های اصلی کیفیت بسیار بالایی دارند و در نتیجه گران تر هستند بنابراین، خرید نوع اصلی هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت و ممکن است هزینه خرید کارتریج چاپگر بیشتر از هزینه خرید چاپگر در یک سال باشد.

شارژ، که هم در چاپگرهای لیزری و هم در پرینترهای جوهرافشان رایج است، می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

می توانید بسته به کیفیت تونر یا جوهر شارژ، مارک دستگاه و نوع چاپگر خود کارتریج های چاپگر خود را به تعداد معین شارژ کنید و دوباره از همان رنگ استفاده کنید و در هزینه خود صرفه جویی کنید.

ظرفیت کاست چقدر است؟

بازده کارتریج آوافرهنگ ظرفیت چاپ است. یکی از مهمترین اجزای کارتریج. سه عامل رایج زیر بر عملکرد تونر یا جوهر چاپ تأثیر می گذارد:

مدل محصول: برخی از انواع کارتریج جوهر یا کارتریج تونر به دلیل اندازه کارتریج بزرگتر ظرفیت چاپ بیشتری دارند.

دسته کارتریج تونر: کارتریج های تونر که با حروف خاص بر اساس برند سازنده مشخص شده اند، مانند کارتریج های سری X HP، دو برابر سری A همان مدل چاپ می کنند.

کارتریج استارتر: کارتریج استارتر در پرینترها و پرینترهای جدید 60 تا 70 درصد کمتر از مدل و طرح اصلی است.

دلایل تفاوت قیمت کارتریج:

لطفا به یاد داشته باشید که قیمت تحت تاثیر برند، محصول، مدل نصب و طراحی و اصالت آنها است. دلیل آن را می توان کیفیت و قیمت متفاوت چاپ هر کدام از آنها دانست. در صورت تمایل به خرید محصولات با کیفیت بالا با گارانتی می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 18190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: